torsdag, juni 14, 2007

Besluts ångest!

I tisdags fattade Alvestas kommunfullmäktige beslut om hur framtidens skolorganisation ska se ut. Efter det att analysgruppen (grupp av tjänstemän) lagt fram sitt förslag på hur de tycker att skolan ska vara organiserad så bra som möjligt vad gäller ekonomi, elevernas bästa, pedagogiska själ mm har det varit en oerhörd lång och jobbig debatt. Deras förslag innebär bland annat att tre stycken landsbygdsskolor läggs ned. Vilket inte är den politik som traditionellt förknippas med Centerpartiet.

Jag är Centerpartist för att jag har den övertygelsen att små enheter inte behöver vara sämre än "stor drift". Jag tycker också att alla delar av en kommun ska ha möjlighet att utvecklas på ett bra sätt. Därför är det ett oerhör jobbigt beslut att behöva rösta emot min övertygelse på grund av att majoriteten av majoriteten har uppfattnigen att analysgruppens förslag är det beslut som är det rätta. Jag har också den grunduppfattningen att man ska följa majoriteten men att man ska ge allt för att majoriteten ska tycka som jag. Det är detta som på något sett kallas demokrati. Efter många och långa förhandlingar och överläggningar så fick jag och några med mig se sig besegrade.

Det känns oerhört tungt att behöva göra detta val, men samtidigt något skönt eftersom jag vet att utan delar av Centerpartiet så hade dessa skolor varit definitivt stängda men vi fick igenom att lägga dessa i "träda" på grund av för dåligt elevunderlag.

Inga kommentarer: