onsdag, november 02, 2005

Vågar du sticka ut?

Hur ska man våga lyckas och visa sig duktig i detta socialdemokratiska medelsamhälle? Den frågan ställer jag mig när jag läser vad Göran Persson säger på sossarna kongress i Malmö. Det jag närmast tänker på är debatten om skolan där Göran Persson säger följande "Det är inte svårt att få de mest motiverade eleverna att prestera bra. De klarar sig alltid, i alla länder – oavsett vilket skolsystem de valt". Med detta säger han att det inte är så viktigt att sattsa på de som redan är duktiga. De klarar sig ändå. Faktum är att nivån har sjunkit motsvarande en årskurs jämfört med för tio år sedan och där med toppnivån.

Med detta sätt att tänka tror jag det blir svårt att höja nivån i skolan eftersom de som är duktiga och har lätt för skolan inte visar vad de går för i lika stor skala eftersom man är rädd för att man inte ska få någon hjälp om man visar sig för mycket. Olika men lika är ett bra begrepp tycker jag. Alla har olika förutsättningar men hjälpen och stöttningen ska vara lika.

Inga kommentarer: